söndag 20 december 2009

Julsnaps

I november gjorde jag julsnapsen. Eller om det var i oktober? Det var iallafall så tidigt så jag fortfarande kunde gå ut i trädgården och plocka nyponen som behövdes från mina rosbuskar. Snapsen blev fantastiskt god. Först är smaken rund, och mjuk, nästan blommig, för att sedan bli lite skarpare med ton av ingefära och lakrits. Receptet hittade jag (i vanlig ordning) i tidningen Lantliv nr 13 2009.

Herrgårdssnaps med nypon
1,5 dl torkade nypon
1,5 msk korianderfrön (som jag utelämnade eftersom jag inte alls gillar koriander)
1,5 tsk fänkålsfrön (som jag bytte ut mot 5 stjärnanis)
2 cm skivad ingefära
2 pomeransskal
1-2 msk honung
75 cl Brännvin special
Låt nypon och kryddor dra i spriten i 2-3 dygn (jag lät det stå 4 dygn). Sila ifrån kryddorna och smaka av med honung. Servera väl kyld.

Förutom att servera snapsen till den egna julmaten kan man göra som jag gjort. Fylla på små glasflaskor, göra en fin etikett och ge bort som julgåvor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar