söndag 26 september 2010

Äppel päppel

Årets äppelskörd slår alla rekort. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med alla äpplen. Jag har delat med mig till både tvåbenta och fyrbenta vänner men förrådet verkar outsinligt. Igår gjorde jag 10 Skånska äppelkakor som nu står i frysen och 2 L äppelmos efter det här receptet. Riktigt gott!

Idag testade jag ett nytt recept, Paj med kokostäcke, som jag hittade när jag letade runt på nätet. Hos Nadja. Det var visserligen ämnat för rabarber men jag bytte ut rabarberna mot 10 små äpplen som jag tärnade och vände i kanel. Pajen blev dessert på söndagsmiddagen hos mamma och gjorde succé. Fast nästa gång tror jag faktiskt att jag minskar mängden kokostäckesmet till hälften. Kokosen tog lite över över äpplena.

Nu går glassmaskinen med en variant av den godaste glassen jag smakat. Äpplepaj. SIA glass hade den som testsmak för sådär 19 år sedan. Den fick tyvärr aldrig ta steget ut i glassdiskarna. Här är mitt recept (och medan jag skrivit detta har glassen blivit klar och jag har provsmakat. 5 tummar upp!):




Äppelpajglass
3 äggulor
0,75 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl mjölk 3%
2 dl grädde
1 dl äppelmos/äppelsylt, helst med hela äppelbitar
1 tsk kanel
2 digestivekex

Dag 1: Lägg äppelmoset i ett filter och låt rinna av över natten.

Dag 2: Vispa ägg, socker och vaniljsocker fluffigt. Vispa grädden hårt. Blanda äggblandning med vispad grädde och mjölk. Häll i glassmaskinen. Blanda avrunnet äppelmos med kanel. Smula digestivekexen. Tillsätt till glassen när den gått ca 25 minuter. Glassen är klar efter ytterligare ca 10 minuter.

2 kommentarer:

  1. Den där pajen såg inte dum ut! Och glassen lät inte fel den heller! Och så ett litet svar på din kommentar; Men vad glad jag blir! :) Jo men det verkar vara rätt mycket äpplen i år! Hoppas du hittade nåt bra bröd, jag river ner äpplen i nästan alla bröd numera! Tack så jättemycket! Ha en fin dag! :)

    SvaraRadera
  2. Kan verkligen rekommendera pajen. Till söta bär och frukter räcker halv sats av kokossmeten. Till rabarber och andra sura bär och frukter är hel sats bättre.

    Jag hade äpplen i filmjölksbrödet jag brukar baka istället för torkade aprikoser och det blev kanon.

    SvaraRadera