lördag 11 september 2010

Svarta vinbärseftermiddag

Mormor och morfar var här med 1,5 L rensade svarta vinbär för några veckor sedan. Jag hade inte tid att ta hand om dem då utan ställde in dem i frysen. Igår plockade jag ut dem för att tina och idag var det bak- och kokdags. Men vad gör man med svarta vinbär? Jag hittade ett marmeladrecept som verkade gott och dessutom passade perfekt. Det innehöll rabarber och rabarber har jag gott om.

Svart vinbärs- och rabarbermarmelad med vanilj
350 g rensade svarta vinbär
650 g skalade rabarber
75 g citronsaft
800 g socker
1 vaniljstång
2 tsk röd melatin

Skär rabarbern i 0,5 cm tjocka bitar, dela vaniljstången och skrapa ur kärnorna. Blanda alla ingredienserna. Koka i ca 20 minuter. Tillsätt 2 tsk röd melatin (ska blandas ut i ca 2 msk strösocker). Låt koka ytterligare 2 minuter. Dra av från plattan. Blanda ev. i 2 tsk Atamon för att konservera. Häll upp i Atamonsköljda burkar. Låt svalna.

Vinbären räckte till 4 små polska (rabarber)kakor med. En följer med till pappa och hans sambo på kräftskivan ikväll.

2 kommentarer:

  1. Var det en god blandning?

    Jag fick från mina förädrars sommarstuga, men jag gjorde på samma sätt, som äppelmoset. Ner med dem i en kastrull med lite vatten, kokade upp, passerade genom en sil. Tillsatte socker och kokade upp igen.

    Tunn syltsås - blev väldigt gott! :D

    SvaraRadera
  2. Ja, smakerna kompletterar varandra. Perfekt marmelad till den rostade mackan med en skiva ost. Vaniljen gör den lite mildare. Fast om jag kokar den igen så minskar jag nog lite på sockret. Kakan blev kanon.

    Syltsås låter smaskens. Jag funderade ett tag på gelé men bestämde mig för att det var för jobbigt. :)

    SvaraRadera