onsdag 8 september 2010

Min pumpaskörd


Det blev totalt 31 stycken små och ännu mindre pumpor på mina fyra plantor. Jag är väldigt nöjd med avkastningen. Speciellt som jag, senast jag odlade pumpor (den något större varianten) fick 4 frukter på sådär 12 plantor...
De är fortfarande lite gröna men jag vågade inte vänta längre med att skörda. Nattfrosten var bara någon mil bort förra veckan. Så istället ligger de på planteringsbordet under tak och eftermognar. Hoppas jag. Alla utom två som, tillsammans med sin betongkusin, pryder bordet på framsidan av huset .
De är väl små för att bli lyktor men ska vara goda att äta. Några kan bli pumpasoppa. Och vem vet, kanske ett gäng följer med till torget för att hitta nya ägare?

4 kommentarer:

  1. Om du vill ha inspiration till mer matlagning med pumpa så har jag äntligen lagt tillbaka våra favoriter på hemsidan./Annika

    SvaraRadera
  2. Oh, så söta de är. :)

    Gör lyktor - du kan ju ha flera stycken på rad eller i grupp!

    SvaraRadera
  3. Söta och lättodlade för att vara pumpor. Några blir nog lyktor trots allt. Jag har sett bilder där man skapat "spetsmönster" på små pumpor. Ljuvligt! Sen kan man bara lägga ett gäng i en fin korg eller bytta. Vackert det med.

    SvaraRadera