fredag 8 oktober 2010

En hel receptbok om äpplen

Min snälla mamma gav mig en present. En hel bok med bara äppelrecept. Lysande!

Jag har testat ett hittills, en äppelkaka med mandelmassa. Min blev inte ett dugg lik den på bilden i boken men den blev god och det är det viktigaste.

Äppelkaka med mandelmassa (ur boken "Äpplen") ca 10 bitar
50 g smör
100 g mandelmassa
3 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 dl mjölk
ca 3 äpplen

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna lite. Riv mandelmassan grovt. Blanda i ett ägg i taget. Blanda i strösockret och sedan mjöl, bakpulver och vaniljsocker, gärna med hjälp av en sikt. Rör sist ner mjölken och det smälta smöret. Skala, kärna ur och skär äpplena i skivor eller tunna klyftor. Lägg ett lager äppelklyftor i botten av en smord och bröad form, 24 cm i diameter, med löstagbar kant (fast jag har bakat i brödform med smörpapper i botten, det går lika bra). Varva sedan smet och äpplen, 2-3 lager av varje. Avsluta med ett lager smet. Grädda långt ner i ugnen i ca 35 minuter. Pudra över florsocker när kakan svalnat. Är god tillsammans med glass eller grädde men går utmärkt att äta bara som den är med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar