måndag 4 oktober 2010

Kanelbullar på kanelbullens dag

Dagens bakverk var givet. Man bara måste baka kanelbullar på kanelbullens dag. ...eller... det behöver man inte alls. Man kan lika gärna köpa sig en bulle. Men äta en, det måste man. Minst en.

Jag bestämde mig dock för att vara ambitiös och bjöd hem familjen på kanelbullefika, hembaksvarianten. Det är lite tidsödande men egentligen ganska enkelt.

Jag brukar följa receptet som står på vetemjölspåsen och slösar rikligt med fyllningen som består av smör, socker och kanel. Smöret kör jag några sekunder i mikron så det blir mjukt utan att vara smält. Då blir det lätt att gegga ihop med socker och kanel och breda ut över den utkavlade degen. Notera att jag fick användning för de söta muffinsformarna. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar