lördag 2 oktober 2010

Favorit i repris -med en liten knorr

Första gången vi, på väg till eller från någon tävling i mellansverige, övernattade hos min bästis utanför Vadstena (mamma, hennes man och jag inkvarterades i huset, Mr Brown i stallet -han var en häst så det var mest lämpligt att ha honom där) blev vi bjudna på en himmelskt god paj. Den kallas "Nunnornas" eftersom receptet ska komma just från Birgittanunnorna i Vadstena. Då var det rabarber i den men senare har jag gjort den med alla möjliga bär och frukter.

Igår var utgjorde självklart äpplen fruktbasen. De skalades, kärnades ur, klyftades, vändes i kanel och -knorren- rivet skal och lite saft av en citron. Den blev SÅ god!!!

Nunnornas (äppel)paj
200 g smör'
2 dl vetemjöl
2 dl socker
2 dl havregryn
2 msk vaniljsocker
8 medelstora äpplen
1 citron

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda pajdegsingredienserna till en deg. Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Vänd äppelklyftorna i kanel, riv i skalet av en citron och pressa lite citronsaft över. Lägg frukten i botten på en pajform, lägg degen som ett lock och grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter.

2 kommentarer:

  1. Jag gör en liknande paj (eller äppelkaka) men jag tar bara 100 gram smör och 1 dl socker, i övrigt samma ingredienser. Den blir kanske inte lika himmelskt god som nunnornas men duger gott i vardagslag. Fast Karl och Gustav, mina barnbarn, gillar vaniljsåsen allra mest, eller smörjan som de kallar den./Aina

    SvaraRadera
  2. Skulle gissa att varianten finns lite överallt. Men visst är nunneanknytningen en kul anekdot?

    Hälsa Karl och Gustav att de har helt rätt. Vaniljsås är till för att slösas med. :)

    SvaraRadera