måndag 25 oktober 2010

Sista etappen av projekt måla golv

Gästrummet är röjt och sista etappen av "projekt måla golv på övervåningen" inledd. Det börjar med att ta bort ingrodd smuts i golvspringorna (med hjälp av en matkniv), sannolikt sådär 100 år gammalt. Antikt alltså. Men jag sparar inte. Jag dammsuger upp det. Sedan följer lätt slipning (mest för att få bort ingrodd smuts på golvbrädorna och få färgen att fästa bra), spackling, slipning, spackling, slipning, spackling, slipning... tills alla oönskade springor och ojämnheter är borta.

Då det är dags att måla. Tre lager. Det tar lite tid eftersom jag använder linoljefärg och linoljefärg behöver lång torktid. Men om sådär 2 veckor ska sista golvbiten på övervåningen vara gråmålad och möblerna tillbaka på plats.

2 kommentarer:

  1. Oj, vad du är duktig, som kan så mycket om renovering. Fast man lär sig väl också efter hand eller? Kommer säkert att bli supersnyggt där upp i gästrummet. Säg till, när det är dags att boka tågbiljett.... ;)

    SvaraRadera
  2. Jag är nog normalhändig. Och man lär sig. Jag började husägandet med att lusläsa allt jag kom över om byggnadsvård. Sen tog jag en del litteraturkunskap, en del sunt förnuft och en del "somjagvillhadet" och det har blivit ganska bra. Hojtar när det är klart så kan du hoppa på Öresundståget. :)

    SvaraRadera