torsdag 17 februari 2011

Några luktärter har grott

Luktärter. Min odlingsutmaning. Varje år. Först handlade det om att få dem att blomma före midsommar. Förra året lyckades jag med råge. Första blomman slog ut den 31 maj. Det är liksom ingen större idé att ens försöka slå det rekordet. Men luktärter bjuder annat motstånd. De har ganska dålig grobarhet. Det skiljer sig mycket åt mellan sorterna dock. Förra året grodde den lilarosa America till ca 80% medan den vita Mrs Collier bara gav 10% avkastning.
I år har jag försökt vara extra noggrann när jag sådde fröerna. Lagt dem i blöt ett dygn före sådd. De frön som inte svällt då har jag skurit en liten skåra i och låtit dem svälla ett dygn till. Så får de mörkergro i rumstemperatur.
Årets kollektion består av den mörkt vinröd-lila Black Knight, den ljusa Mollie Rilestone och en harmoniskt rosa-lila storblommande blandning vid namn Mammoth. Ett tiotal fröer har grott, några av varje sort. Bådar gott.

2 kommentarer:

  1. Luktärter är något speciellt..för mig är det barndomssommar. Vi hade alltid luktärter på baksidan av sommarhuset.

    Fick mitt nya nr av Sköna Hem igår och där var det en artikel om just luktärter. Gå in och kolla på www.impecta.se och sök på Cupani.

    SvaraRadera
  2. De doftar så ljuvligt varma sommardagar. Cupani odlade jag förra året, siciliansk vildluktärt. Det var den som blommade så tidigt. Oerhört söt! Men grobarheten var sådär. Tog några frön som jag ska så senare. Har inte plats just nu. :)

    SvaraRadera