måndag 13 juni 2011

Smulpaj med mandelmassa

Jag brukar oftast välja "Nunnornas" när jag ska baka en smulpaj men ibland är det kul att testa något nytt. Det här receptet hittade jag på Hemmets Journals hemsida (här). Det var mandelmassan jag föll för. I ursprungsreceptet är det kardemumma. Säkert jättegott det med.

Smulpaj med mandelmassa

2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1/2 dl strösocker
100 g smör
75 g mandelmassa
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

500 g rabarber
1/2 dl strösocker
1 msk potatismjöl

Grovriv mandelmassan. Blanda mjöl, havregryn, socker, smör. mandelmassa, vaniljsocker och salt till en smuldeg. Skölj, skala och dela rabarbern i centimeterstora bitar och lägg i botten på pajformen. Strö socker och potatismjöl över rabarberna och rör runt lite. Fördela smulpajen över rabarberna. Grädda i ca 175 grader långt ner i ugnen i ca 25 minuter.

Man kan självklart byta ut rabarberna mot annan frukt, t.ex. jordgubbar, hallon eller blåbär. Efter tips från Frk Kaka blandade jag rabarber och hallon i min paj. Rabarber och jordgubbar är en annan erkänt god kombination. Eller varför inte en skogsbärspaj? Björnbär, blåbär och hallon?

Pajen ska provsmakas imorgon när vi firar mammas födelsedag och därför bakade jag den i min "bäraform". En praktisk, alldeles vanlig form med avtagbara kanter. Det ovanliga och ovanligt praktiska är att den även har ett lock med handtag. Lätt att ta med med andra ord.

6 kommentarer:

  1. Det lät gott med mandelmassa i. Blev det en god blandning i din paj också? :) Sist gjorde jag med jordgubbar/rabarber och det blev också gott.

    SvaraRadera
  2. Jättegod. Smakade förvånansvärt mycket hallon. Fast jordgubbar är nog snäppet bättre. Undrar hur jordgubbspaj med fläderblommor blir?

    SvaraRadera
  3. Du har det så fint och pyssligt här hos dig. Men får jag säga att jag saknar utsikten ibland?

    SvaraRadera
  4. Visst får du. Jag saknar den också då och då. Här är jag så gulligt PK. :)

    SvaraRadera
  5. Blev sugen på rabarberpaj men har ingen mandelmassa hemma, så jag dubblar havregrynen istället. Brukar funka men inte lika läckert förstås.

    SvaraRadera
  6. Då blir det nästan Nunnornas och den är gudagod.

    SvaraRadera