lördag 15 oktober 2011

Här luktar det inte hallon precis...

Ordentlig nattfrost betyder att grönkålen kan skördas. Det som var kvar av den vill säga. Jag har haft ordentlig konkurrens av både sniglar och fjärilslarver. Vansinnigt glupska för att vara så små... Men resterna skördade jag idag. Egentligen borde jag bara sköljt bladen och lagt dem i frysen i väntan på skinkspad att koka dem i, men min frys är inte stor nog så grönsaksbuljong fick duga. Hela kvällen har jag sköljt, repat, kokat, kramat ur och hackat grönkål. Nu har huset en doft av ...eeh... hästbajs??? och det ligger tre påsar med totalt 2 kg kål och svalnar i köket. Så trots mina ovänner larverna och sniglarna blev där gott och väl tillräckligt för familjens julmiddag. Fast nästa år tänker jag odla under finmaskigt nät. Inte en fjäril ska komma åt att lägga ägg i min kål. Jag har så svårt att tvinga mig själv att döda larverna. De är trots allt liv, om än ovälkomet sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar