måndag 31 oktober 2011

Jag ska lita på mig själv i fortsättningen

Magnus Johansson, Nobelfestkonditorn, har nyss givit ut en ny bok vid namn Lyckas med choklad. Några recept ur boken fanns med i en bilaga till Aftonbladet förra veckan, bl.a. en Päronchokladpaj som såg riktigt god ut. Jag bestämde mig för att baka den av årets sista päron. Den var ganska krånglig. Päronen skulle kryddkokas, en chokladkräm skulle även den kokas till, svalna och blandas med mandelmassa. Jag följde receptet till punkt och pricka, läste och läste. Men tänkte samtidigt att något saknades. Varför ingen pajdeg? Det såg ut att finnas en på bilden. Men kanske den där krämen var pajskalet? In i ugnen och kanske, kanske? Krämen såg ut att ha stelnat, iallafall vid kanterna. Men nej, vid serveringen var det mest gegga i formen. God gegga men dock gegga. Den hade vunnit på att vara placerad i ett pajskal. Nästa gång jag blir lika tveksam när jag läser ett recept ska jag följa min magkänsla alt. inte testa det alls. Undrar om pajskalet saknas i boken med?

4 kommentarer:

  1. Lite märkligt är det ju allt men paj utan pajskal?? Smaken är ju huvudsaken och päron/choklad låter, som en god kombination! :)

    Har du cafe?

    Ska till GeKå på tisdag - är där något extra kul, som du kan tipsa om? Du som är stammis där....

    SvaraRadera
  2. Päronchokladgeggan med mandelmassa var jättegod, trots att kryddorna i päronen inte gick igenom och chokladkrämen knappt smakade choklad. Om det blir ett nytt försök med pajen blir det med chokladpajskal och förenklad tillagning. Inlagda päron och chokladigare kräm.

    Nja, inte riktigt kafé men brorsdottern och jag bjuder in till kafé ibland. Det började som en lek när hon var sådär 4 år och har fortsatt.

    GeKås? Man vet aldrig vad som finns men det är alltid något extra kul. Ladda med mörk choklad till julbaket t.ex. De brukar ha billig, god nougat med. Just nu är väl julavdelningen het. :)

    SvaraRadera
  3. Åh en magkänsla att något saknas, brukar vara en känsla att lite på :-)
    Huvudsaken är att det är gott, men förenklingar det gillar jag starkt, krångla till det är mest jobbigt, en förenkling är ofta minst lika god Må Väl Helena i Småland

    SvaraRadera
  4. Ja, förstår inte att jag för en gångs skull följde receptet till 100%, jag som normalt är receptanarkist. :)

    SvaraRadera