tisdag 29 november 2011

Hallandskakor


Varje år säger min mamma: -I år ska vi dra ner på antalet julkakor. Vilken kaka vill du att vi ska baka? Långkaka! blir standardsvaret. Långkakans officiella namn är Hallandskaka och det är en godare, lite knäckig och seg variant av kolabröd. Kakan har bakats i generationer i vår familj och fanns på kakfaten hos min morfars mormor.

Hallandskakor ca 30 st
1 hg smör
1 hg strösocker
1 tsk bikarbonat
1 msk mörk sirap
1,5 hg vetemjöl

Låt smöret bli rumstempererat. Rör ihop smöret med socker och bikarbonat. Tillsätt sirap och vetemjöl och blanda till en deg. Låt degen vila i ett smörpapper i kylskåpet i någon timma. Sätt ugnen på 175 grader (ngt lägre temperatur om man har varmluftsugn). Dela degen i tre delar och rulla ut till tumtjocka längder, långa som kortsidan på bakplåten. Lägg på en bakplåtspappersklädd plåt, tryck till och grädda mitt i ugnen i ca 12-14 minuter, tills längderna flutit ut och blivit gyllenbruna. Ta ut ur ugnen, låt vila i några minuter och skär på snedden till kakor, ca 1,5-2 cm breda.

3 kommentarer:

  1. Vilket sammanträffande. Jag har bakat en variant, citronsnittar, på samma kaka i dag. 100 gr smör, 1 dl råsocker (eller vanligt strösocker), msk ljus sirap, rivet skal från en citron, 2 kryddmått ingefära, 1 tsk bikarbonat och 3 dl mjöl. Mycket goda enl Ezra, 9 år, min väninnas son. Testa den här varianten också.

    SvaraRadera
  2. Liknar de jag gör fast mina har ingefära. Löjligt goda vilket som. :)

    SvaraRadera
  3. Ingefära och citron är stora favoritsmaker. Får testas. Gissar att det finns varianter av kakan överallt. Den är ju ganska enkel -och löjligt god som du skriver, Helene.

    SvaraRadera