fredag 6 april 2012

Ägglikör till påsk?

Måndag och tisdag den här veckan var jag i Uppsala på introduktion för mitt nya jobb. Allt känns toppen och jag ser fram emot att sätta igång på riktigt. Ännu bättre kändes det att komma hem till ett nystädat hus. Min fantastiska mamma och lika fantastiska mormor hade slitit en hel dag för att få bort all smuts katten, hunden och jag släpat in. Och allt vinterstormarna täckte fönsterna med. Nu ser jag ut igen! Inte för att det går att tacka ordentligt, men som ett försök gav jag dem varsin påskkorg med lite smått och gott. Nybakat filmjölksbröd, ett pyntat påskägg med godis, en kruka med tulpaner på lök och en flaska hemmagjord ägglikör. Receptet såg lite krångligt ut när jag först läste det, men det var faktiskt enkelt. God blev den med, även om jag tycker den smakar lite för lite sprit. Man kan öka på den mängden för lite mer sting.

Just det, jag glömde ju det finaste i korgen. De fick varsin nyplockad citron, de första två jag odlat själv från blomma till färdig frukt. De doftade ljuvligt!


Ägglikör ca 1liter

3 dl mjölk 3%
1 vaniljstång
2 dl vispgrädde
10 äggulor
400 g florsocker
35 cl okryddat brännvin, t.ex. Brännvin Special

Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg i mjölken och koka upp. Låt svalna till rumstemperatur med vaniljstång och frön i. Vispa ihop äggulor och florsocker så det blir pösigt. Ta upp vaniljstången ur mjölken, tillsätt äggvispet och vispgrädden och rör tills det är helt jämnt. Droppa sedan i brännvinet under omrörning. Ägglikören går att dricka direkt men vinner på några dagar i kylskåp då den blir både gulare och lite tjockare.

5 kommentarer:

  1. Du är så pysslig Karolina! Önskar jag hade hälften av din pysselådra!

    Glad Påsk-kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har väl pysselådra! Gör tårtor fina som konstverk.

      Radera
    2. Glad Påsk och kram tillbaka!

      Radera
  2. Ser verkligen fint ut :) Hur lång tid har citronen tagit från frö till frukt? Har liknade projekt på g....

    SvaraRadera
  3. Hmmm... Jag köpte citronträdet i maj förra året och det blommade då så ca 11 månader. Tror det kan ta upp till 18 månader.

    SvaraRadera