måndag 25 juni 2012

Chokladkräm till Johnny


Nu var det längesedan jag hade ett inlägg om något ätbart. Det kan bero på att jag inte hinner laga mat eller baka för tillfället, ännu mindre skriva om det. Men idag gjorde jag ett sällsynt inhopp vid spisen. En trogen sommargäst och vän fyller 30 år just idag och som traditionen bjuder hade han beställt jordgubbsrulltårtetårtor av min morfar. Men fyller man jämnt så gör man, då ska det vara lite extra, så i tillägg till den vanliga grädden och jordgubbarna önskade han sig chokladkräm. Den gjorde jag. Jag hittade receptet här, hos Söta Saker, och det var precis så enkelt som bloggen påstod. Jag gjorde dubbel sats, det blev ca 5 dl, och gav en fantastiskt god, extra smak till tårtan. Vi firade och fikade i en repetitionspaus. Födelsedagsbarnet kommer att kunna ses som fågelskrämma i sommarens uppsättning av Trollkarlen från Oz här i Falkenberg, där även jag dyker upp i en liten roll. 30-åringen är dock scenproffs, till skillnad från mig. 

Enkel chokladkräm, ca 2,5 dl
1,5 dl vispgrädde
200 g mörk choklad

Värm grädden men låt den inte koka. Bryt chokladen i bitar och rör ner i grädden. Rör tills det är en  jämn kräm. Perfekt som tårtfyllning, men passar lika bra som den är tillsammans med en klick grädde och en jordgubbe eller några hallon på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar