söndag 3 juni 2012

Kalorifri rabarberdricka

Vid årsskiftet godkändes ett nytt sötningsmedel av EU. Det är inget nytt påfund, Andernas indianer har använt det länge och jag har en alldeles egen planta i växthuset, uppdriven från frö. Det heter Stevia eller Sötflockel, är helt kalorifritt och påverkar inte GI-värdet alls. Socker för diabetiker alltså. Och för alla dem som föredrar LCHF-kost. Även om jag har någon sorts kemistutbildning är det lite meckigt att utvinna allt detta söta ur min egen planta, så jag köpte en flaska med flytande dito på ICA. Tänkte att den kunde vara ett bra alternativ till sockret i rabarberdrickan. Jag gjorde som vanligt (receptet finns här) men bytte ut sockret mot motsvarande mängd Stevia. Drickan blev god, riktigt god, men socker är och förblir oslagbart om man frågar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar