måndag 9 mars 2009

Första favoritreceptet


Jag tycker det är kul att laga mat. Enkel mat. Snabb mat. Nyttig mat. Och helst god mat. Jag tycker om att testa nya recept. Men har dem sparade lite överallt. I broschyrer från mataffären, på små papperslappar, i datorn, i huvudet -ja lite överallt faktiskt. Nu tänker jag samla de bästa. Här. I en receptblogg. Första receptet testades idag. Utlåtandet var: "Den bästa lasagne jag någonsin ätit". Receptet är hämtat ur senaste numret av Buffé.


Tacokryddad kycklinglasagne
Buffé nr 2 2009, sid 30
Portioner: 4
Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Ingredienser:
500 g kycklingkött (lår- eller bröstfilé)
2 gula lökar
1 broccoli (250 g)
1 röd
paprika (200 g)
2 påsar taco kryddmix (à 40 g)
2 dl vatten
2 dl lättcrème fraiche
200 g färskost (av philadelphiatyp)
ca 9 lasagneplattor
1 dl riven gratängost
olja

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Skala och finhacka löken. Skär broccolin i mindre bitar. Använd gärna broccolistammen, skala den i så fall med potatisskalare och skär i skivor. Dela, kärna ur och skär paprikan i mindre bitar.
3. Skär kycklingen i tärningar. Stek kyckling och grönsaker i 1 msk olja i 5 minuter. Tillsätt taco kryddmix och vatten.
4. Rör i crème fraiche och färskost. Koka upp kycklingragun.
5.Täck bottnen på en smord ugnssäker form, ca 20x30 cm, med ett tunt lager kycklingragu. Lägg på ett lager lasagneplattor. Varva 2 lager med ragu och plattor. Avsluta med ett lager ragu. Strö över osten.
6. Ställ in i ugnen i ca 30-40 minuter. Servera med en grönsallad med vinägrett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar