måndag 16 mars 2009

Växtlusthus och laxtips



I helgen bar sambon ut den fuktiga veden (Jag blev grundlurad när jag köpte ved senast. Bad specifikt om ved som gick att elda omgående och fick sådan som behöver torka en hel sommar. Vedleverantören har kallats många fula namn.) ur vedboden och staplade den för torkning över sommaren.

Jag fixade i växtlusthuset. Plockade ut alla övervintrade växter, klippte ner pelargonerna, sopade, hängde upp växtlampan och ställde spirande luktärter och ruccola tillsammans med pelargonsticklingar under lampan. Till sist premiärfikade vi för året inne i växtlusthuset. Jättemysigt! Jag är så kär i mina 5 kvadrat flärd.

Har förresten världens bästa (och snabbaste) tips på tillagning av laxfilé: Krydda filéerna med lite salt och citronpeppar. Ställ in i mikron på full effekt, ca 1,5 min per filé. Klart. De blir så saftiga och goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar