onsdag 11 mars 2009

Spirande plantor


I ena köksfönstret spirar årets första sådder. Jag tar mest genvägen över färdiga plantor när det gäller tomater, kryddor och physalis -en stor favorit. Men luktärter och jätteverbena sår och driver jag själv. Luktärterna för att färdigdrivna plantor bara finns i blandade färger och jätteverbena för att jag aldrig hittat den färdigdriven. Årets luktärter är två sorter, en ljusrosa och en mörkt vinröd. Jag tror det blir jättefint tillsammans. Tyvärr verkar det som om jag har 100%ig grobarhet på en ena sorten och 0%ig på den andra. Nåja, hoppas den andra bara tar lite längre tid på sig att gro.
I andra köksfönstret står två sticklingar, citronbasilika från Sharm el-Sheikh i Egypten. Basilika var ungefär lika populärt där som Kirskål är här. Ogräs, ogräs alltså. Jag nöp med mig några kvistar och peppar, peppar, det verkar som åtminstone en liten rackare tar sig. Håller tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar