onsdag 9 juni 2010

Polsk rabarberkaka

När jag var 10-11 år hade jag världens sötaste ponny. En korsning mellan fjording och gotlandsruss vid namn Happy. Han var envis, busig, lite lat och ändå väldigt bussig. Vi brukade tävla hoppning, de lättaste klasserna, Lätt C och Lätt B. Gick nästan alltid nolla men tiden räckte aldrig till placering. Happy var inte min. Han ägdes av Egon, en f.d. dräng i 70-årsåldern som bodde kvar på gården som varit hans arbetsplats och nu tog hand om hästarna och stallet. Egon var en hästkarl av gammal sort. Jag tror jag lärde mig allt jag kan om hästvett av honom. En sträng men bra skola.

I början av maj 1983 var vi och tävlade på Nordhallands ridklubb och Egon var med. Solen strålade. Till fikat hade min pappa bakat en favorit -Polsk rabarberkaka. Det är en sorts sockerkaka med rabarber i. Det goda med den är att den blir väldigt saftig, precis på gränsen till döbakt, och får en knäckig yta. Jag minns fortfarande hur gott det var och hur Egon tog bit på bit, med mycket vaniljsås till.

Jag bakade en Polsk rabarberkaka på nationaldagen och bjöd familjen på fika i trädgården.

Polsk rabarberkaka
100 g smör
3,5 dl strösocker
1 ägg
1,5 dl gräddmjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
3-4 rabarberstjälkar

Sätt ugnen på 175 grader. Skala rabarbern och dela i cm-stora bitar. Rör ihop smör och socker. Vispa i ägg och gräddmjölk. Tillsätt vetemjöl, bakpulver och salt. Häll i en smörpappersklädd form. Lägg rabarberbitarna på toppen. Grädda långt ner i ugnen i 50 minuter. Servera med vaniljsås.

5 kommentarer:

  1. Hanna Berander9 juni 2010 kl. 18:35

    Ja, man kommer ju ihåg Egon! Och Happy, Saga, Nita och alla de andra hästarna. Egon med skräckblandad förtjusning... Han var ju väldigt sträng!

    SvaraRadera
  2. Det var tider, det. Saga (för er som inte var med var Saga en fjordingdam på 20+) och gamla kattan var så söta ihop när de värmde varandra. Kattan ihoprullad på toppen av Sagas runda bak.

    SvaraRadera
  3. Jag har recept på en Polsk Äppelkaka och den är supergod, men i mitt recept står det att man ska sätta in kaka i kall ugn och sedan ska den inte vara inne speciellt länge, när ugnen väl har kommit upp i gradantalet. Tror du att det är rätt?

    Jag har inte gjort den än själv. Bara blivit bjuden på den.

    SvaraRadera
  4. Tja, det är väl bara att testa? Även om det låter lite konstigt. Ett nytt drag. :)

    SvaraRadera
  5. Älskar den här recept. Favorit varje Middsommar.

    SvaraRadera