tisdag 8 mars 2011

Fettisdag

Fettisdag betyder fettisdagsbullar. Jag började dagen med att åka bort till butiken och köpa jäst, blanda ihop en deg och baka bullar enligt det här receptet. Fast den här gången gjorde jag bara stora bullar. När jag letade ingredienser i skåpen hittade jag en stor påse mandel. Hmmm... Kanske ska göra egen mandelmassa? Har aldrig gjort det men den blir garanterat godare än köpt. Sagt och gjort. Mia Öhrns mandelmasserecept letades fram, mandel skållades, skalades, maldes, blandades med strösocker och blev till sist till en fast klump på ca 300 g med hjälp av äggvita.

I eftermiddags bjöd jag på fettisdagsfika med nybakade bullar, hemgjord mandelmassa och närproducerad vispgrädde hemma hos mamma. Årets bästa semlor utan tvekan.

2 kommentarer:

  1. Mmm.. det lät gott! :)

    Gör cake balls av banankakan. Tror det blir jättebra. Kanske blanda med chokladsmörkräm eller nötcreme!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag testar med Nutella för det står och skräpar i skåpet.

    SvaraRadera