torsdag 24 mars 2011

Tomat- och röda linsersoppa med fetaost


"Den soppan verkar god. Dessutom har jag ju fetaost liggandes i kylen. Jag ska testa." tänkte jag när jag hittade receptet i en av tidningarna i kafferummet på jobbet. Och vilken dag kan vara lämpligare än idag? Det är ju torsdag!

Soppan var precis så god som jag trodde, om inte bättre. Den var enkel att göra med. Ännu bättre.

Tomat- och röda linsersoppa toppad med fetaost (3-4 port.)
30 coctailtomater
5 klyftor vitlök
8dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
färsk timjan (1-2 tsk)
salt, svartpeppar
1,5 dl röda linser
150 g fetaost

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg tomater och vitlöksklyftor (skalade) i en ungsfast form och rosta mitt i ugnen i 25 minuter. Koka under tiden upp vattnet och tillsätt buljongtärningarna. Lägg tomater, vitlök och färsk timjan i buljongen och mixa slätt med en stavmixer. Smaka av med salt och peppar. Häll i de röda linserna och låt koka så länge som står på förpackningen (10-15 minuter). Häll upp soppan i djupa tallrikar och smula fetaost över. Servera med ett gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar