torsdag 30 december 2010

Hyllepannacotta

I Halland växer flädern tätt och när den blommar tidigt på sommaren ligger den sötsyrliga doften som en slöja över landskapet. Den går under namnet Hylle, ett arv från den tid landskapet var danskt. Varje trädgård skulle ha en hyllemor. Den höll oknytt borta och placerades därför vid tomtgränsen.

Jag har två. En i början och en i slutet av min trädgård. Den som står vid uteplatsen har många år på nacken. Den äldsta fläderbuske arboristerna som var här och beskar fruktträden någonsin sett. Jag vårdar henne väl och hon belönar mig varje år med stora blomklasar som blir underbar saft. Saft man kan ha till oerhört mycket mer än bara saft. Den kan t.ex. ge smak till nyårspannacottan.

Hyllepannacotta (4-6 personer)
3 dl grädde
1 dl koncentrerad flädersaft
2 tsk flytande honung
1 vaniljstång
2,5 gelatinblad
mörk choklad

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Blanda grädde, saft och honung i en gryta. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg vaniljfrön och vaniljstång i gräddblandningen. Låt koka upp. Ta grytan av värmen. Ta upp gelatinbladen och krama ur dem. Rör ner i gräddblandningen. Häll upp i serveringsglas. Ställ svalt i minst 3 timmar. Riv den mörka chokladen i flagor. Toppa pannacottan med chokladflagorna.

4 kommentarer:

  1. På order av Annika planterade jag en fläder för några år sedan. Sedan dess har den skött sig själv, växt på höjden och blommar numera rikligt.
    En och annan gren har dött. Jag har inte tagit detta så allvarligt men när jag läser din text förstår jag att jag har missat något. Hur vårdar man ett fläderträd?

    SvaraRadera
  2. *hahaha* Fläder är att betrakta som ogräs. Vården begränsar sig till att jag pratar med henne och talar om hur mycket jag tycker om henne. Och klipper bort alla grenar jag tycker hamnat fel. :)

    Fast det är klart. Jag har tagit bort allt som störde runt henne med så nu får hon mycket sol och näring.

    SvaraRadera
  3. Jaha, tack vare din blogg har jag tillfört mitt samlade vetande ännu en insikt. Ett fläderträd är av honkön. Ek,vad är det. En han? Måste lära mig mer om hur träden gör.

    SvaraRadera
  4. :) Klart en flädermor är en hon. Ek? Tja den har ett ganska maskulint utseende.

    SvaraRadera