onsdag 8 december 2010

Julgodis i massor

Min säsongsbetonade syssla som julgodisproducent har startat. Igår gjorde jag två gamla klassiker, Tinas wienernougat och min egen fikonpralin. Så testade jag en nyhet med, Rocky Road Fudge, recept från Lantliv MAT&VIN. God men mäktig. En bit till kaffet och godissuget är stillat. Nästa gång tror jag att jag byter mängden ljus och mörk choklad. 250 g ljus och 200 g mörk.

Rocky Road Fudge
200 g ljus choklad
250 g mörk choklad
1 burk kondenserad mjölk
50 g smör
3 dl salta jordnötter
100 g minimarschmallows
220-240 g Dumlekola (2 små eller 1 stor påse)

Smält chokladen över vattenbad tillsammans med mjölk och smör. Rör tills det är en jämn smet. Tillsätt övriga ingredienser. Dela gärna Dumlekolorna i två bitar först. Bred ut på smörpapper, ca 30x30 cm. Ställ svalt att stelna och skär sedan upp i lagom stora bitar (dvs så stora som du vill ha själv).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar