torsdag 27 januari 2011

Årets första nyck

Jag tillhör dem som inte behöver någon större variation på maten. Hittar jag något jag gillar så kan jag äta det morgon, middag, kväll i veckor. Just nu är det ugnspannkaka som gäller. Lätt att röra till, billigt och gott. Om man dessutom använder lättmjölk och minimalt med smör så är det riktigt nyttigt.

Lite varierar jag faktiskt rätten. Jag piffar den på olika sätt. Med äppelskivor vända i kanel eller ingefärskryddade morotsslantar. Bacon eller rökt skinka är andra klassiker. Bara fantasin sätter gränser.





Ugnspannkaka (2 portioner)
2 ägg
4 dl mjölk
1,5-2 dl mjöl
salt
1/2 msk smör
tunna äppelskivor av 1 äpple vända i kanel alt. morotsslantar av 1 morot pudrade med ingefära

Vispa ihop ägg, socker och salt lätt. Tillsätt mjölet, gärna med hjälp av en mjölsikt så slipper man klumpar i smeten. Smält smöret i en ugnssäker form i mikron. Blanda smöret i smeten och smörja formen med det som finns kvar i formen. Använd en bit hushållspapper. Vänd äppelskivorna i kanel eller pudra morotsslantarna med ingefära. Lägg i botten av formen. Häll smeten över och grädda långt ner i ugnen på 225 grader i 30-45 minuter. Pannkakan ska resa sig och ramla ihop lite -då är den färdig. Servera med sylt eller äppelmos och varför inte den balkanska vitkålssalladen? Det är klart, med äpple blir det mer av en dessert och då fungerar även en kula vaniljglass till.

2 kommentarer:

  1. Oh, jag trodde att du hade plockat morötter redan.... ;)

    SvaraRadera
  2. Nog för att ett växthus underlättar men morötterna köper jag i butiken. :) Jag har glömt min kamera hos min bror så jag fick googla en bild istället för att föreviga pannkakan. Synd för den var riktigt snygg.

    SvaraRadera