fredag 14 januari 2011

Gulaschsoppa

Hela min uppväxt var soppa ungefär det äckligaste jag kunde komma på. Kanske näst Milk Shake då. I skolan åt jag filmjölk med socker på varje torsdag. Soppaversionen höll i sig ända upp i vuxen ålder, tills en dag då artigheten förbjöd ett -Nej, tack! Linssoppan min bästis och jag bjöds på av en stallkompis var underbar. Mustig, matig, mättande. Jag omvärderade soppgenren och både tillagar och äter det nu med glädje. Speciellt under den kalla årstiden.

Vinskördesoppan är en favorit. Gulasch en annan. Linssoppan? Vi fick receptet men det har tyvärr försvunnit i alla flyttar.
Gulaschsoppa 4 port.

300-400 g nötkött, t.ex. grytbitar
2 gula lökar
2 röda paprikor
3 medelstora fasta potatisar
2 msk smör
2 klyftor vitlök
1 L köttbuljong
1 burk/fp krossade tomater (med chili)
1 msk paprikapulver
salt, svartpeppar

Skär köttet i små bitar. Hacka den gula löken, paprikan och vitlöken fint. Bryn köttet i smöret. Tillsätt paprikapulvret. Efter några minuter, häll i löken, paprikan och vitlöken och bryn tillsammans med köttet. Tillsätt köttbuljongen och låt det koka upp. När det kokar, häll i de krossade tomaterna (jag använde krossade tomater med chili för extra sting) och smaka av med salt och svartpeppar. Låt puttra i ca 1,5 timma utan lock. Skala potatisen och skär i centimeterstora kuber. Häll i soppan och låt den sjuda ytterligare 30 minuter under lock. Servera med en klick gräddfil och ett gott bröd.

Tillägg 23 jan 11: En kompis och kursare från tiden i Uppsala tipsade om att soppan blir extra mustig om man låter några bitar riktigt stark salami koka med från början. Ska testas. Tack Johanna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar