fredag 13 maj 2011

Återvinning

Allting har en ände (och masken den har två), även krukor och korgar. En väldigt fin och välanvänd lövkorg tappade botten förra året. Den har tronat på komposthögen hela vintern i väntan på sista resan till tippen. En av de stora lerkrukorna klarade inte vintern, sprack både i botten och längs med hela sidan. Även den skulle till tippen.

Men så tänkte jag om. Nu är de delvis nedgrävda i perennrabatten längst ner i trädgården. I krukan planterade jag en överbliven alunrot. Det blev riktigt bra och ser mer genomtänkt ut än det var. Dels ger krukan lite höjd, avgränsning och struktur, dels blev den en fin pendang till den rödbladiga astilben på andra sidan gräsgången. Korgen är ännu bara fylld med jord och omgärdas av ormbunkar. Jag har inte bestämt vad som ska planteras i den. Krasse kanske? Men den är vacker som den är. Sådär naturligt väderbiten och sliten. Till sist måste jag bara skryta med mina monsterrabarber. Jösses vad de växer!

En sak till: Nästa lördag, den 21:a ska alla (helst) plantor jag drivit upp under våren, och som för tillfället är på väg att ta över växthuset totalt, avyttras på torget här i Falkenberg. Är du i närheten och vill köpa en fin coctailtomatplanta, en lite ovanlig basilika, kraftiga sortspecifika luktärter eller tåliga gurkplantor så välkommen till mitt och Ebbas lilla bord!

2 kommentarer:

  1. Du måste komma och hjälpa oss med vår trädgårdsplanering! Kram åsa

    SvaraRadera
  2. Kan jag väl. Det går att hjälpa till på distans med. Fast de flesta idéer föds i stunden, när man står med händerna i jorden eller blickar ut över trädgården i en kort paus i grävandet. Kram!

    SvaraRadera