tisdag 24 maj 2011

Lätt potatissallad

Vi försökte oss på en grillkväll i söndags. Hade planerat varmt och vindstilla väder. Det blev överfallsregn och vi fick flytta in. Tur att jag har en elgrill så det trots regn och blåst blev grillade kycklingspett från Gårdsbutik Thuresson i Glommen och grillad halloumi. Som tillbehör bjöds min avocado- och kidneybönsallad (numera en klassiker), grönsallad med sallad plockad i trädgården, melon och annanas och en potatissallad jag inte gjort på väldigt länge. Ursprungligen kommer receptet från en receptsamling med viktväktarmat men jag har modifierat det en del. Den blir i vilket fall väldigt frisk och lätt i smaken jämfört med de potatissallader man köper i butiken. Jag har äpple och vårlök i min variant, egentligen kan man ha i precis det man tycker om. Selleri, kapris, paprika, rödlök t.ex.

Lätt potatissallad
3 dl filmjölk
1/2 dl majonäs
1 tsk flytande honung
salt
svartpeppar
1 äpple
1 vårlök alt. purjolök
0,75-1 kg potatis (nypotatis går bra)

Skala och koka potatisen. Blanda filmjölk, majonäs, honung och smaka av med salt och peppar. När potatisen svalnat, skär i skivor, alt. tärna. Tärna äpplet och strimla löken. Blanda med filmjölksblandningen. Servera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar