måndag 23 maj 2011

Sund+tävling=väldigt svårt

När jag var barn, tonåring och ung vuxen reflekterade jag inte över det. Kanske för att min livsstil generellt var mindre sund, kanske för att min mamma alltid hade med en stor matsäck, avsedd att mätta en hel familj en hel dag med i packningen. Nu tänker jag på det varenda gång jag är på en tävlingsplats. Där serveras skitmat. Självklart finns det lysande undantag men i stort går utbudet i serveringen på tävlingsplatsen från dåligt till sämre till riktigt illa. Korv och bröd, hamburgare och pommes, mackor gjorda på ljust, sött bröd, läsk, godis, kakor, glass och chips. Jag har visserligen bara erfarenhet från hästtävlingar men jag tror det gäller de flesta idrottsevenemang.

Inom ridsporten är det två individer som ska prestera. Hästen och ryttaren. Hästarna står (oftast) på en förutbestämd foderstat, minutiöst framtagen för att fylla alla hästens behov av kalorier, protein, fett, vitaminer, mineraler och spårämnen. Får mat vid samma tidpunkter varje dag, vardag som tävlingsdag. Ryttaren slänger i sig en hamburgare i farten. Visst kan ryttaren ta med sig egen, bra mat men det är ganska skönt att få det serverat. Det är så mycket som ska med ändå. Häst, hästmat, utrustning till hästen utrustning till ryttaren. Tävlingsdagar är dessutom ofta långa. Från tidig morgon till sen kväll. Jag var på dressyrtävling i helgen. Som åskådare. De hade iallafall några lunchalternativ som jag tyckte var okej. Gulaschsoppa med en macka, tyvärr ljust formbröd med ost och tonfisk- eller kasslersallad. De i plastburk som man kan köpa på mackar och i matbutiker. För övrigt bara onyttigheter. Fett och sött. Framåt eftermiddagen kunde jag betalat 20 spänn för en banan men det fanns ingen att uppbåda. Bara muffins förpackade i plast och delicatobollar.

Så sätter tankarna igång. För visst borde tävlingsarrangörerna kunna erbjuda bra produkter, bra mat och bra mellanmål? Det borde väl inte vara så svårt? Serveringen står dessutom för en stor del av förtjänsten vid en tävling och om man lägger ner lite, lite tid på att laga maten istället för att köpa in allt så borde väl förtjänsten öka? Jag kan direkt komma på flera alternativ som är lätta att laga en masse. Lasagne, pasta bolognese, pyttipanna. Som komplement till godiset kan man även göra egna frukt- och nötblandningar (russin, torkade tranbär, hasselnötter, cashewnötter, solrosfrön t.ex.) . Bra energi för den som p.g.a. nervositet har svårt att äta. Frukt. Sälj frukt. Bananer, äpplen, päron. Jag funderar på att växla bana och bli författare. Skriva en kokbok. För idrottsarrangörer.

8 kommentarer:

  1. Kör hårt Karolina! Kanske erbjuda catering för de större klubbarna? ;)

    SvaraRadera
  2. Det är också en tanke. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
  3. Instämmer men du ska veta, hästfolk har sina (osunda) principer. Segt smågodis, typ nappar, och kexchoklad säljer. Köpte in småpaket med russin till våra förra tävling men fick hela lagret med mig hem. Varmkorv tillhör den stående menyn på alla tävlingar. Jag brukar köpa kvalitetskorv och bröd från lokala bagaren.
    Frukt är ett svårt kapitel i synnerhet den här årstiden. Besprutade bananer och stenhårda äpplen - inte bra./Aina

    SvaraRadera
  4. Jag vet, oroväckande många ryttare är vansinnigt osunda och borde ta bättre hand om sig själva.

    Kvalitetskorv, kokt eller grillad är bra mat, hamburgare kan vara likaså. Pommes däremot... Blanda lite naturgodis med nötterna och russinen så kanske det går att sälja. Frukt finns ekologisk. Jag vill inte göra om serveringen till hälsocenter. Jag vill se alternativ. Jag hade förresten köpt dina russin direkt, Aina.

    SvaraRadera
  5. Susade hit med fikabröd, fast med närmare eftertanke så borde det vara jordgubbar istället ;)

    SvaraRadera
  6. Tsss... Jag gillar fikabröd med. I lagom mängder. Men jordgubbar är svårslaget.

    SvaraRadera
  7. Skitmat på de flesta tävlingar tror jag. Är nog för att det är enklast och gott om kolhydrater...snabba!

    Skriv en bok vet jag! :)

    SvaraRadera
  8. Ja, det finns mängder med kokböcker men just där har jag identifierat ett stort, svart hål.

    SvaraRadera