fredag 6 maj 2011

Smaken av minnen

Fikon har alltid varit en av mina favoriter. Mest förknippade med julen. De där torkade, söta. Färska har jag ätit först på senare år och nyplockade först i slutet av juli förra året, när jag var i Kroatien och min hyresvärdinna bjöd på fikon från egna trädgården varje dag. Värmen, dofterna, solen som silades genom taket av vindruvor ned på terassen och de ljuvliga fikonen. Mmmm!!!

När jag berättade om mitt trädgårdsintresse ville Zdenka (hyresvärdinnan) skicka med mig en fikonplanta hem men jag avböjde. Det var nog bättre att köpa en hemma. En som är van vid vårt kärva klimat sedan födseln. I år ska jag köpa en Precosa de Dalmatie-planta. Inte för att jag vet om det finns något samband mellan det kroatiska Dalmatien och det fikon som i vanligt tal kallas Bornholmsfikon men visst borde det göra det? Så att jag, den dag jag smakar mitt första egna fikon, känner doften från Adriatiska havet och den kroatiska solens värmade strålar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar