måndag 30 maj 2011

Enklaste vaniljkrämen

Ekströms Fresta är en god vaniljsås och dessutom perfekt att ha hemma till pajen (som självklart finns i frysen) när det kommer oväntade gäster, ta med på picnicen eller när man ska bjuda på fika på jobbet. Nu har jag kommit på ett nytt användingsområde. Fusk i stora skopor men så bra.

Gör jag gräddtårta så består den av tårtbotten och två lager gott. Ett lager frukt och ett lager vaniljkräm. Vaniljkräm är krångligt att göra från grunden. Så jag blötlägger två blad gelatin, värmer upp ca 1 dl av såsen i ett Frestapaket så den nästan börjar koka, drar kastrullen från plattan, vrider ur gelatinbladen och löser upp dem i den värmda såsen. Så tillsätter jag resten av såsen, blandar, låter den svalna och vips har jag en perfekt och kanongod vaniljkräm.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är helt ok att använda halvfabrikat, när de är bra! Jag använder alltid Citronmix, när jag bakar Citronkaka, för den är hur bra, som helst! Det ska vara enkelt ibland! :)

    SvaraRadera
  2. Visst är det. Genvägar är senvägar är (ibland) lika med falskt.

    SvaraRadera