torsdag 24 november 2011

Finns på apoteket

Ivanliga fall beger sig folk till apoteket för att hämta ut sina receptbelagda mediciner, köpa receptfria dito menade att lindra huvudvärk, magont eller hosta, eller kanske bara för att inhandla en bra, prisvärd hudlotion. Men sådär en månad före jul dukar apoteken upp med ett helt annat sortiment, klassiskt och traditionellt apoteksvaror, men icke desto mindre udda, iallafall 2011. Ätbart och gott. Julsenap, pepparmyntsolja, glöggextrakt och lakritsstänger.

På söndag är det julskyltning, hela stan har öppet och mitt apotek bjuder till lite extra i år. Vi ska inte bara erbjuda lakritsstänger och receptet på lakritskola -vi ska bjuda på provsmak. Igår kokade jag kola. Idag fick mina kollegor provsmaka. Som tur var tog jag bara med lite, annars hade jag fått koka ny ikväll...

Apotekets lakritskola
2 lakritsstänger (finns på apoteket)
5 dl vispgrädde
500 g strösocker
30 g smör
5 msk ljus sirap
2 msk flytande glykos (finns på apoteket)
1 nypa salt

Krossa lakritsstängerna i en mortel. Blanda alla ingredienserna i en vid, tjockbottnad gryta. Koka tills massan når 118 grader C eller klarar kulprovet. Häll i en form, ca 20x30 cm, klädd med bakplåtspapper. Låt stå svalt i ca 1 dygn. Låt kakan sedan stå i rumstemperatur några timmar innan du skär kolan i bitar (storlek efter smak). Den blir lättare att skära rumstempererad. Förpacka bitarna i smörpapper, de är lätt kladdiga men ljuvligt goda. Massan kan med fördel även hällas i knäckformar.

8 kommentarer:

  1. du skall inte jobba på apotek, du skall öppna en "smått och gott"-butik! :)

    SvaraRadera
  2. Verkar supermumsigt. Antar att tandläkaren har extra mycket jobb i januari?!

    SvaraRadera
  3. Så du jobbar på Apotek du! :)

    Allt med lakrits är ju så himla gott - förstår att det gick åt i ett nafs!

    SvaraRadera
  4. Finns tyvärr redan sådana butiker i vartenda hörn av staden så lönsamheten är noll. :(

    Låter du kolan gå upp till 122 grader är de riktiga plombknäckare, Kicki, men lugn, vi har tandläkare bland våra kunder som med glädje ställer upp. :)

    Japp, jag jobbar på apotek. Det blir en kola med mäktig lakritssmak någonstans mellan sötlakrits och saltlakrits. Beroendeframkallande ...borde narkotikaklassas.

    SvaraRadera
  5. Karolina - kanske en kombo av smått&gott-butik, hushållsapotek och CAFÉ?

    SvaraRadera
  6. Jag har letat efter lakritsstänger i år men inte hittat några på de apotek jag varit på. Får man fråga vilket apotek du jobbar på?

    SvaraRadera
  7. Jag jobbar på Medstop i Falkenberg men jag vet att dessa beställs separat på något sätt så alla tar nog inte in dem. Jag kanske kan skicka? Maila mig på KarolinaLSvensson@spray.se

    SvaraRadera