måndag 28 november 2011

Shoppingtur till Halmstad

Jag hade lovat att koka lakritskola för apotekets räkning och stektermometern som går upp till 300 grader C var sönder. Katastrof! Det GÅR inte att koka kola eller knäck utan en stektermometer. Jag blev helt enkelt tvungen att rasta Wille Vessla (min söta lilla Rover Streetwise) och åka till Halmstad. I Halmstad finns närmaste Clas Ohlson-butik och i Clas Ohlson-butiker kan man köpa den här stektermometern som alltså klarar att mäta temperaturer upp till 300 grader. De flesta andra går bara till 120 grader. Knäck kräver 125... De har dessutom rea på den för tillfället. 99 kr jämfört med de normala 129. Julklappstips?

När jag ändå var i Halmstad var jag bara tvungen att besöka ytterligare en favoritaffär. Lagerhaus. Roligt men dyrt. Det är helt enkelt omöjligt för mig att komma tomhänt därifrån. Förutom diverse omslagspapper och snören fick jag med mig bakformar hem. Engångs, prydda med pepparkaksfigurer och avsedda för bröd eller mjuka kakor. Lysande om man tänker sig ge bort i present i adventstid. En cellofan- eller plastpåse, några fina snören och band och det är klart. Dessa kom också med hem. Kanske för juliga muffins (det blir ca 12 stora muffins och det räcker med 25 min i ugnen, har man inget pumpamos kan man byta ut mot äppeldito) med lite frosting på toppen?

6 kommentarer:

  1. Vilka fina kakformar..jag måste nog också inom Lagerhaus någon dag! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har lite pumpamos i frysen från i lördags, då jag ugnsbakade en pumpa, som jag tror heter Hokkaido. Så kanske blir det juliga muffins här också.

    SvaraRadera
  3. Det tycker jag, Aina. De blev verkligen saftiga och goda. Jag har kvar den där gråblå skönheten som Balkaneserna gillar. Funderar på att omvandla den till mos.

    SvaraRadera
  4. Den gråblå är en variant av Blue hubbard. Som sagt mycket eftertraktad av folk från Balkan. Ja, gör mos men baka den i ugn först. Synd att bara låta den ruttna bort.

    SvaraRadera
  5. Så hette den ja. Ugnsbak blir det.

    SvaraRadera