måndag 28 juni 2010

Kan vuvuzelor vara bra?

Någon mer än jag som undrade varför de släppt in en svärm helikopterstora myggor på arenorna när fotbolls-VM började? Nu bojkottar jag visserligen spektaklet men det går liksom inte att undgå oljudet. Så jag bestämde mig för att vuvuzelor är onda varelser. Ända tills jag såg en bild på dem och insåg att de kan fylla en funktion. Vara riktigt användbara.

Jag har problem med några av mina rabatter. De blir alldeles för torra och det är jobbigt att släpa fram slangen och vattna med påföljd att växterna blir av pygméstorlek. Det är här vuvuzelan kommer in. Stick ner den i jorden med smala delen nedåt. Fyll med vatten. En bevattningstrumpet är född. Man skulle kunna tillverka den i annat material än plast och göra den snyggare än den på bilden. I keramik t.ex. Eller plåt. Eller kanske zink. I vilket fall kan vuvuzelor vara bra, även om det inte verkar så vid första anhörandet.

2 kommentarer: