torsdag 17 juni 2010

Utflykt till solens och vindarnas ö

I lördags åkte jag på utflykt till Öland. Vädret var mycket bättre där än här på västkusten. Sol och blå himmel varje dag. Så härligt! Och Öland är så fint. Jag har bara varit där en gång tidigare, när jag var 7 år, så det var en angenäm överraskning som gav mersmak. Så vacker och annorlunda natur, så söta hus, vackra glasverandor, fina trädgårdar, underbara gamla grindar, krukmakare i varje by. Det lär inte gå 31 år mellan besök 2 och 3.

Jag kom hem idag, med fulla kassar och en massa nya idéer. Som den lilla stubbänken. Så enkelt. Så sött. Eller fågelbadet från paradisverkstaden. Alldeles för dyrt för min plånbok men jag kanske kan få till en egen variant? Och en balkong jag faktiskt kan tänka mig att bygga en minivariant av på mitt eget hus. (Snickaren slutar inte tjata om hur fint och bra det skulle bli med en balkong med utgång från nya hallen på övervåningen. Jag har varit motsträvig. Han kommer att bli glad.) En vresros som doftar underbart, ros, citron och honung på en gång. Jag var lite ful. Jag grävde upp några rotskott från den. Trädgården var ändå rätt övergiven.

I mitten en del av övrigt jag handlade, en emalskylt till lilla toaletten, linoljekitt, spännande och goda kryddblandningar, en vacker kruka, en blomma som ska pryda en blompinne och fynden, linnehanddukar, lakan och örngott från statens beredskapslager, tillverkade 1963 och aldrig använda. Kvalitet super! Den blårutiga linnehandduken har blivit duk på mitt köksbord. Det som inte syns på bild men är väldigt trevligt är att mina ben fått en något brunare nyans. En lyckad semester mao.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar