torsdag 10 juni 2010

Shopskasallad

Första gången jag var i Bulgarien var sommaren 1995. Hela familjen var där för att fira Mormors 70-årsdag. Frukosten på hotellet var inte den bästa jag stött på men där fanns något jag gillade. Shopskasallad. Jag åt det inte bara till frukost, jag åt det till lunch och middag också. Utan att tröttna. En jättegod, enkel och perfekt sommarsallad.





Shopskasallad (1 stor port.)
2 tomater
10 cm gurka
1 msk rödlök
1/2 ost av bulgarisk typ alt. fetaost, ca 50 g
olivolja
salt
Skär tomater och gurka i cm-stora kuber (ta ut kärnorna ur gurkan). Lägg på en tallrik. Grovhacka rödlöken, strö över gurka och tomatblandningen. ringla olivolja över och salta lite. Riv till sist osten grovt över grönsakerna. Garnera med en kvist slätbladig persilja.
Egentligen ska det vara gul lök men gul lök smakar mycket skarpare här än i Bulgarien så jag föredrar rödlök. Osten jag använder finns att köpa på t.ex. Willys och heter Bulgara och är gjord av komjölk. Egentligen ska det vara bulgarisk fårost. Man kan även använda fetaost. Ganska ofta har de även paprika i salladen i Bulgarien. Ibland drygar jag ut med sallad eller bladspenat. Hur man än gör så är det en god sallad.

2 kommentarer:

  1. Är inte det här receptet närbesläktat med grekisk sallad? Också mycket gott.

    SvaraRadera
  2. Jo, en bror kan man säga. Jag tycker Bulgarisk ost är lite mildare och krämigare i smaken och så blir det väldigt gott att riva den istället för att skära i kuber.

    SvaraRadera