söndag 11 september 2011

Alldeles vanligt ...päronmos

Med årets minimala äppelskörd blir det inget äppelmos. Päronskörden är desto mer tilltagen. Rekord faktiskt. Självklart får detta faktum mina tankar att gå igång. Varför gör man bara äppelmos och inte päronmos? Går det inte att göra mos av päron. Så jag googlade. Svaret är att det går alldeles utmärkt att koka päronmos. Ofta lade hade man förr några päron i äppelmoskoket för att förhöja smaken. Göra äppelmoset lyxigare. Främsta anledningen till avsaknaden av päronmos på butikshyllorna är tydligen hållbarheten. Päron har en väldigt mycket kortare hållbarhet än äpplen.

Jag bryr mig inte om det där med hållbarheten. Dels har jag tillgång till frys ;), dels är päronmoset så gott så det blir ändå inte långvarigt. Jag har kokat två omgångar gråpäronmos nu. Ett fasligt skalande är det men det är det värt. Enda nackdelen jag kan se är att päron vätskar sig mer än äpplen så man måste hälla av en del innan man mosar.

Päronmos, ca 5-7 dl
ca 1 kg päron
4 kanelstänger
1 dl vatten
1-2 tsk citronsyra
2-3 dl strösocker
1 tsk Atamon

Skala och kärna ur päronen. Häll i en kastrull (använd gärna en pastagryta eftersom det gör det lättare att hälla av överflödig vätska) med vatten på botten. Koka i ca 20 minuter tillsammans med kanelstängerna. Häll av överflödig vätska. Mosa päronen med en mixerstav. Tillsätt citronsyra och socker efter smak. Konservera med Atamon. Häll upp i Atamonsköljda burkar.

4 kommentarer:

  1. Kan du inte göra, som när jag gör äppelmos. Bara dela päronen i 4 delar och koka upp med pyttelite vatten i botten. Sedan passerar du det i en sil. Kokar upp det igen med socker. Häller på burkar och in i frysen. Det gör jag alltid med äpplena. Jag gjorde äppelmos i förmiddags.

    Det låter gott. Framförallt med lite kanel till. :)

    SvaraRadera
  2. Jag har testat och nej, det fungerade inte med gråpäronen iallafall. Kanske för att de är så små? Kan gå lättare med de större päronen jag har men de är inte mogna riktigt ännu. Men jag spetsar på en passervagga, helst en gammal.

    Gott. Mycket. Åt till ugnspannkaka igår. Mmmmm!!!

    SvaraRadera
  3. Jag är just nu helt såld på päronkräm - så detta låter som SMARR i mina öron.

    SvaraRadera
  4. Det är fantastiskt gott. Kan säkert smaksätta diverse tårtfyllningar med.

    SvaraRadera