fredag 30 september 2011

Fulla burkar

Har jag nämnt årets rekordskörd av päron? Några gånger va? Trodde väl det. I vilket fall är gråpäronträdet tomt på frukt nu och det andra (som jag inte riktigt vet vilken sort det är) har tagit vid. Det är mina absoluta favoritpäron. Stora, fasta, saftiga, söta. Väldigt bra till marmeladen som blivit en klassiker hos mig. Den med päron, ingefära och valnötter. I tisdags hade mamma och jag massproduktion. 40 likadana små burkar med gröna lock blev det.

Burkarna har vi köpt från Flaskor&Burkar, en väldigt bra nätbutik. Om man köper direkt från glasbruken måste man ofta köpa pallvis och det kan bli fler burkar än en ensam person behöver under en livstid. Flaskor&Burkar agerar mellanhand och köper de där stora kvantiteterna och säljer i mindre till privatpersoner och små företag. Lite dyrare per burk men ändå bra mycket billigare än i vanliga handeln. Servicen är dessutom kanon. Lysande säger jag.

Planen är att de päronmarmeladfyllda burkarna ska få sällskap av jordgubbsmarmeladfyllda dito och närmare jul säljas på en plats nära mig. Falkenberg alltså. Julklapps- eller gåbortpresenttips till den som har allt och gillar lyxmarmelad.

2 kommentarer:

  1. Shiiit.. du är ju helt otrolig!! Och tack för tipset om flaskor och burkar :)

    SvaraRadera
  2. Inte då. Måste ju försörja mig. ;)

    SvaraRadera