onsdag 14 september 2011

Uppsalafrukost



Under två av mina studentår i Uppsala delade jag lägenhet med bästisen Titti. Vi bodde inte bara ihop, vi var kursare och stallkompisar med. Våra hästar var dessutom också bästisar. Eller ja, min valack var nog snarare störtkär i Tittis sto. Kärlek vid första ögonkastet. Förutom att dela intressena för farmaci och hästar har vi båda ett helt gäng söta tänder. Titti delade med sig av sina favoritrecept hemifrån Hov i Östergötland. Ett är den knäckiga pajen ovan. Vi måste ha bjudit på den någon festkväll hemma i lägenheten och det blev en del över. Morgonen efter kommer Titti utstudsandes i köket och säger stort leende: -Paj till frukost! Först blev jag paff för paj är nono till frukost. Men jösses vad gott!

Jag tror inte jag ätit pajen sedan vi flyttade från Uppsala och det är lääääängesedan men jag minns den väl. I somras när Titti med familj var här och hälsade på bad jag henne skicka receptet. Det visade sig att det var ett tag sedan hon bakade den hon med. Det som gör pajen lite annorlunda är att den innehåller äppelmos istället för färska äpplen. Äppelmos går att byta mot pärondito...

Tittis knäckiga äppel(päron)paj
botten
125 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver

fyllning
3-4 dl äppel/päronmos

knäcktopping
100 g hasselnötter
75 g smör
0,75 dl strösocker
1,5 msk vetemjöl
2 msk vispgrädde

Smält smöret till botten och blanda med övriga ingredienser. Tryck ut i en pajform, ca 28 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 8-10 minuter. Låt botten svalna. Bred moset över botten. Hacka hasselnötterna grovt, blanda med övriga ingredienser i en gryta och smält ihop. Bred över moset och grädda mitt i ugnen, 200 grader, i ca 15 minuter tills ytan är gyllene och knäckig. Servera pajen avsvalnad med vispad grädde.

2 kommentarer:

  1. Det här låter jättegott och så får man användning av en del mos också! :)

    Jag provade att göra päronmos på samma sätt, som jag gör äppelmos och det gick INTE, så nu förstår jag vad du menade! Blev en tunn sörja, men jag ska göra glasyr av den istället till en mazarinkaka.

    Ps Paj/Tårta/Kaka är alltid rätt till frukost.... ;-) Ds

    SvaraRadera
  2. Päronglasyr låter riktigt gott det med.

    Det är lagom att ta fram mosburken ur frysen samtidigt som man bakar pajbotten. Då har moset tinat när botten svalnat.

    SvaraRadera