lördag 3 september 2011

Ny favorit

Detta är min nyaste favorit. Han heter Rufus och kommer från en stad i Rumänien som heter Botosani. Där sprang han omkring på en fält, ensam och övergiven, bara några månader gammal. Någon måste ha mött hans snälla och bedjande blick och bestämt sig för att han är värd ett bättre liv. Via en organisation som heter ADOR och hjälper hemlösa hundar hamnade han hos Dinas Ark. Jag såg ett kort och fastnade totalt. I oktober flyttar han hem till Smilla och mig.

Det är väldigt vanligt att hundar springer omkring ensamma och övergivna på fält och andra platser i Rumänien. Det är ett stort problem som den rumänska staten försöker lösa genom att bunta ihop dem i undermåliga hundhägn och avliva dem på de mest brutala sätt. Det är en lösning för stunden men absolut inte på lång sikt. Istället gör det att alla de som låter sina okastrerade hundar springa omkring fritt och därmed även para sig glatt och oöverlagt, får en snabb och smidig utväg. Släng ut de oönskade avkommorna (och kanske mamman med), staten tar hand om problemet. Förfarandet ger dessutom den rumänska staten inkomster, dels genom att det sysselsätter ett stort antal individer, dels genom de EU-bidrag som hamnar där. Själv tycker jag varenda EU-krona skulle användas för att kastrera alla lösa hundar och höja hundens status i det rumänska samhället.

Jag är självklart inte ensam om att tycka så, många frivilligorganisationer i Rumänien jobbar just för det. Dinas Ark är en av dem. Dinas Ark grundades och drivs av svenska Viktoria Tocca, som bor i Rumänien. Förutom att hjälpa hundarna på plats förmedlar och ombesörjer Dinas Ark även adoptioner av hundar. Dinas Ark behöver också hjälp för att kunna driva verksamheten, pengar (varendra krona går direkt till hundarna) och hundrelaterade saker. Koppel, halsband, leksaker, mat, filtar, transportburar t.ex. Har du något för hund som ligger hemma utan att användas? Snälla, kontakta mig så ser jag till att det hamnar där det verkligen behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar