onsdag 12 december 2012

Lucka 12

11 månader gammal firade jag min första jul, iklädd rödvit, virkad förklädesklänning, vita kalasbyxor och blöjrumpa. Vi var hemma hos mormor och morfar och min bästa vän var deras vita katt, Jesper. Vi delade det mesta, vardag, säng och mat. Han åt min välling, jag hans torrfoder. Men om jag var sugen på något riktigt gott gick jag fram till skafferidörren och bad enträget om fläsk. Förmodligen lade jag huvudet på sned och försökte se extra söt ut med. Hade jag då tur tog någon fram burken med löksill och gav mig en bit på en gaffel. Morfars löksill har förblivit en favorit och julbordet är inte komplett utan den. I år har jag, med hjälp av morfar, lagt in den själv. På fredag följer burken med till ridklubbens julbord.

Morfar Erics löksill (1 stor burk)
1 dl ättika 12% (Jag föredrar Perstorps ättika och den är 24%, så då blir det 1/2 dl ättika och 3,5 dl vatten)
2 dl strösocker
3 dl vatten
1 tsk hela vitpepparkorn
1 tsk hela kryddpepparkorn
1 stor rödlök
2 burkar 5-minuterssill (2x420 g inkl. spad, man kan självklart använda saltsill som behöver lakas ur först med)

Mortla vitpeppar och kryddpeppar grovt. Koka upp ättika, socker och vatten. Tillsätt den mortlade pepparn. Låt svalna. Dela löken i två halvor och skär tunna skivor. Varva lök och sill i burken, börja och avsluta med lök. Häll över lagen och låt stå minst ett dygn.

Här är vi, Jesper och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar