måndag 3 december 2012

Lucka 3

Det har blivit något av en tradition att göra egen snaps. Jag funderade på att hoppa över i år, men senaste besöket på GeKås resulterade i 4 alldeles väldigt söta flaskor, lagom till julsnapsen, så det gick inte att låta bli. Hittills har jag gjort nyponsnaps med julkryddor, men den blev inte god förra året, så i år testar jag något nytt. Björnbärssnaps. Jag hittade ett enda recept, och enligt det kan man med fördel göra om snapsen till likör om man vill. Bara att tillsätta mer socker. Den står i en burk i köksfönstret och gosar till sig och om en dryg vecka ska den silas av. Om inte annat så lär den få en vacker färg.

Björnbärssnaps
37 cl brännvin
1,5 dl björnbär
2-3 svarta vinbärsblad -som jag bytte ut mot 10 citronmelissblad eftersom vinbärsblad är väldigt svåra att få tag på just för tillfället.
4 sockerbitar

Krossa sockerbitarna grovt. Lägg i en burk tillsammans med björnbär och blad. Jag fick en halv vaniljstång över efter äppelgodistillverkningen, så jag petade ner den med. Häll över brännvinet. Låt stå i ca 10 dagar. Sila av och häll upp på flaskor. Drick. Med måtta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar