tisdag 31 december 2013

GOTT NYTT ÅR! med drinktilltugg


Några dagars bloggpaus. Jag har firat jul, varvat ner och nu är det Nyårsafton. Jag har blivit ombedd att bidra med drinktilltugg till nyårsfesten och fortsätter på samma tema som tidigare i december. Snabbt och enkelt. Tre sorter, parmachips, parmesanchips och chevrefyllda fikon. Den uppmärksamme ser nog att mina parmachips inte är parmachips. Det är en rökt korv jag köpte när jag var i Spanien i höstas, skuren i tunna skivor och torkad i ugn på samma sätt som beskrivs nedan.

Gott Nytt 2014!

Ernst Kirschsteigers krispiga parmesanchips
180 g parmesanost
1 msk färsk timjan
1 tsk grovmalen svartpeppar

Riv parmesanosten grovt. Repa av timjanbladen. Sätt ugnen på 200 grader C. Strö ut parmesanosten på ett bakplåtspapper, strö över timjan och svartpeppar. Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter så osten smälter lätt och blir gyllenbrun. Låt svalna och bryt i bitar. Förvara i en lufttät burk mellan bakplåtspapper -eller servera direkt.

Parmachips
Parmaskinka eller Serranoskinka i skivor

Sätt ugnen på 150 grader C. Lägg skinkan på en bakplåtspappersklädd plåt. Torka mitt i ugnen 5-15 minuter, beroende på skinkskivornas tjocklek. Låt svalna på plåten och bryt eventuellt i lagom stora bitar.

Chevrefyllda fikon
20 torkade fikon
50 g chevreost
50 g philadelphiaost
2 kvistar färsk rosmarin

Skär kanterna av chevreosten (görs enklast med en osthyvel). Hacka rosmarinen. Spara lite till garnering. Blanda chevreost, philadelphiaost och hackad rosmarin till en jämn kräm, gärna med elvispen.  Ta av skaften på fikonen och "öppna" så det skapas en grop i fikonet. Fyll varje fikon med en klick av ostkrämen. Pynta med rosmarin.

2 kommentarer:

  1. Parmesanchipsen måste jag testa. Hur långt innan tror du man kan göra dom?

    Kram
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria! Jag har inte sett din kommentar innan men bättre sent svar än inget alls. Det beror nog på hur chipsen förvaras. Jag gjorde dem dagen innan och det var inga problem alls. Förvaras de svalt och torrt kan man säkert göra dem några dagar i förväg. Kram!

      Radera