tisdag 17 december 2013

Lucka 17 -Hemmagjord färskost


Tidsåtgång 5+10 minuter

Jag tror mamma hittade receptet någonstans för många år sedan, men det blev mitt och har figurerat i bloggen tidigare. För några år sedan vann jag till och med ett julbord på Styrsö med det. Jag vet inte hur många år jag har gjort den här enkla färskosten, minst 10. Det är absolut inte avancerat men känns lite lyxigt att göra egen ost och är väldigt kul att kunna bjuda på eller ge bort i julklapp.

Färskost (2-3 dl)
1 l filmjölk 3%
3 dl gräddfil
salt
smaksättning 1: 1,5 msk hackade valnötter, 1 msk hackad basilika, pressad vitlök efter smak (Fast jag hade ingen vitlök hemma den här gången så jag tog torkad vitlök. Fungerar det med.)
smaksättning 1: 1 tsk kummin, 1 msk hackad gräslök

Blanda filmjölk och gräddfil i en kastrull och värm till 45-50 grader C. Det går på några minuter och man ser att det är klart genom att det separerar. Låt ostmassan/vasslen vila i någon minut. Ta under tiden fram silställningen och silduken och fäst på en skål/spann. Häll ostmassan/vasslen i silduken. Ställ svalt och låt rinna av i minst 6 timmar.

Lägg ostmassan i en skål och rör i salt. Massan brukar vara lite smulig i början men blir krämigare när man rört några varv. Dela massan i två lika stora delar. Blanda i smaksättning 1 i den ena och smaksättning 2 i den andra. Lägg i burkar, alternativt forma bollar som kan rullas i hackad basilika respektive gräslök. Vill man rulla bollar så behövs dubbelt så mycket basilika och gräslök.

2 kommentarer: