onsdag 11 december 2013

Lucka 11 -Genvägen till julsillen


Tidsåtgång 5 minuter per burk

Vad man än tycker om inlagd sill så är den en stammis på julbordet. Det är liksom inte julbord utan den. Min absoluta favorit har i alla tider varit Morfars löksill. Jag föll pladask för den redan som väldigt liten men missförstod namnet lite. "Méa fläsk! Méa fläsk!" stod jag utanför mormors och morfars skafferi och sa. Löksillen tar för lång tid för att göra för att platsa i kalendern, men har du gott om tid hittar du receptet här. Istället ska jag tipsa om det absolut snabbaste sättet att lägga in sill på.

Inlagd sill
1 glasburk
1 förpackning 5-minuterssill
1 burk (ca 1,5 dl) sås, t.ex. hovmästarsås, romsås eller örtagårdssås

Skölj sillfiléerna i kallt vatten. Skär filéerna i bitar och lägg i glasburken. Öppna burken med sås och häll över sillen. Rör om, ställ in i kylskåpet. Sillen går utmärkt att smaka av dagen efter, men smaken blir ännu bättre om man låter den stå ytterligare något dygn.

Jag valde hovmästarsås (blir senapssill) och örtagårdssås. I Örtagårdssillen hamnade även lite färsk basilika eftersom jag hade en kruka stående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar