onsdag 10 december 2014

Lucka 10 -Kaffetryffel för er som älskar mörk choklad


Här kommer en tryffel för älskare av mörk choklad. Smakrik, lite bitter. Jag gissar att jag skulle tyckt det var slöseri med choklad att göra något sådant som barn. Nu kan jag helt klart tänka mig en eller två till kaffet efter en god middag. Just goda middagar är ju alltid aktuellt den 10 december -Nobeldagen.

Kaffetryffel (ca 30 st)

svårighetsgrad: lätt              tidsåtgång: 10+30 min

225 g mörk choklad, helst 70%
1 dl vispgrädde
2 msk kaffelikör
1 msk smör
1 dl kakao alt. 2 msk hackade valnötter

Dela chokladen i små bitar. Koka upp grädden. Tillsätt kaffelikören och smöret. Låt smälta några sekunder och rör om. Lägg sedan i chokladen och rör tills det är en jämn smet. Häll upp i en form, ca 10x20 cm och ställ svalt att stelna. När tryffeln stelnat, skär i kuber och vänd i kakaon. Istället för att vända i kakao kan man strö hackade valnötter över tryffeln innan den stelnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar