söndag 14 december 2014

Lucka 14 -Det blir inte alltid som man tänkt sig

Första gången jag testar ett nytt recept brukar jag försöka följa det slaviskt. Inga avsteg. Jag tänker att den som tagit fram det har testbakat/-lagat och då borde receptet fungera. Det är inte alltid så. Det behöver inte bero på receptet i sig, utan på de råvaror jag använder, temperatur, luftfuktighet och en massa andra saker. Bakning är kemi och kemi är inte helt enkelt. Ibland blir det alltså fel. Vissa gånger är det bara att slänga allt och börja om, som när kolan bränt i botten på kastrullen. Andra gånger är det bara att vara kreativ och rädda det som räddas kan.

Det hände igår. Jag testade en ny tryffel och den smakar helt fantastiskt, men vägrade stelna så mycket så den gick att rulla till kulor. Det som behövs för att hålla ihop härligheten är ett hårt skal. Hur gör man det om man inte har en chokladfabrik att tillgå? Min lösning kräver en del pyssel och tar tid, men å andra sidan blir tryfflarna väldigt lyxiga i slutändan. Tryffeln som blev så god, men något lösaktig ska testas ytterligare en gång innan receptet delas, men det är värt att vänta på, jag lovar.

Tryffel i chokladkopp

ischokladformar
choklad (ljus, mörk eller vit efter eget tycke och smak)
lite för mjuk tryffelsmet
brödpensel
frys

Smält chokladen över vattenbad. Ta lite choklad på penseln och pensla botten och kanterna på ischokladformarna. Gör några i taget och ställ in i frysen så stelnar chokladen snabbare. Inte för tunt, inte för tjockt. Blir det för tunt kan man pensla ytterligare en gång. Ställ in i frysen några minuter. När chokladen stelnat, fyll formen med tryffeln. Ställ in i frysen några minuter igen. Ta ut formarna och pensla med choklad på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar