lördag 6 december 2014

Lucka 6 -Marsipanlimpa


Marsipan är en självklarhet på gottebordet till jul tycker jag. Som barn föredrog jag marsipantomtarna på pepparkakshuset. De stackarna blev både ben- och mösslösa efter ett tag. Nu är min smak något mer vuxen och därför blandar jag med glädje något alkoholhaltigt i marsipanen. Jag gillar päroncognac så det brukar jag använda till mina marsipanbröd. Precis som med en vanlig limpa så njuts marsipanbröd bäst i skivor. Tycker man om nougat så kan man rulla in en stav i marsipanlimpan också.

Marsipanbröd (1st)

Svårighetsgrad: lätt till medel                           tidsåtgång: 5+10 minuter

0,5 dl torkad frukt och nötter
0,25 dl valfri spritsort
200 g marsipan eller 200 g mandelmassa och 1 dl florsocker
25 g mörk choklad

Hacka nötter och frukt och låt dra i spriten några timmar, gärna över natten. Om du vill, ta undan lite nötter till dekoration. Knåda ihop marsipanen (mandelmassa plus florsocker) med nöt-frukt-spritblandningen. Forma till en limpa. Smält chokladen i mikrovågsugnen och pensla limpan, helst även på undersidan. Dekorera eventuellt med lite hackade nötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar