söndag 21 december 2014

Lucka 21 -Fusk-Mozartkulor

Det började med att jag skulle göra en av Morfars klassiker, den trefärgade marsipanparallellogrammen. Men hushållet saknade grön hushållsfärg (nödvändig ingrediens) så jag fick improvisera och landade i en fuskvariant av Mozartkulor. Mitt i rullandet av kulorna drabbades jag av lite feeling och skapade en sådan där marsipanjulgran som jag brukade göra som liten. De var en del av trädgården utanför pepparkakshuset. Jag tror faktiskt jag kom på den själv, men minnet kan eventuellt förhärliga min egen insats. Även granen brukade dock vara grön, en vanlig egenskap hos granar. Jag har bestämt att årets variant är översnöad. För att göra granen tar man en klump marsipan, rullar 4 kulor, två stora, en mellan och en minst. Tryck ut kanterna på den största kulan så det blir en ojämn cirkel. Låt mitten vara tjockare. Gör likadant med de två mindre kulorna och lägg dem i minskande storlek på den största cirkeln. Forma till sist toppen och sätt ihop med cirklarna. Snöa över med florsocker.

Fusk-Mozartkulor (ca 25 st)

svårighetsgrad: medel                   tidsåtgång: 30 min

300 g mandelmassa (marsipan går också bra)
100 g nougat
2 msk smaksättarsprit (valfritt och jag valde Irish Cream)
florsocker

Låt nougaten mjukna i rumstemperatur. Arbeta in smaksättarspriten i mandelmassan. Det blir sannolikt ganska geggigt, vilket åtgärdas med florsocker. Arbeta in florsocker tills massan inte kletar för mycket. "Mjöla" bakytan med florsocker. Dela massan i två delar och kavla ut till två lika stora fyrkanter. Skär nougaten i skivor och lägg på en av marsipanfyrkanterna. Lägg den andra fyrkanten på marsipanen och tryck ihop. Skär i lagom stora fyrkanter, rulla till kulor och vänd i florsocker. Självklart kan kulorna även doppas i choklad om man vill. Då blir det mindre fusk och mer riktiga Mozartkulor.

2 kommentarer:

  1. Inte visste jag att du har ett så rikt förråd av alkoholhaltiga drycker. Ja, den som spar hen har./Aina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att etanol är ett så bra konserveringsmedel eftersom det mest används som smaksättare i julgodis. :)

      Radera