tisdag 30 december 2014

Gott slut och Gott Nytt 2015!

Imorgon är det Nyårsafton igen. 2014 läggs till historien och 2015 tar vid. Min första reflektion kring 2014 är att det varit ett händelsefattigt år där jag rört mig mellan hemmet och stallet med avstickare till diverse olika avlägsna städer i Sverige. Ett år där mycket kraft lagts på att hitta vad som var fel med Hälge, hästen jag köpte i slutet av 2013, och sedan få honom frisk. Ett år av besvikelser men också ett år av glädje. Glädjen över att få följa brorsdotterns och hennes ponnys stora utveckling på dressyrbanorna. Idag konstaterar jag att Hälge äntligen mår bra, att allt jobbet givit resultat. Pälsen glänser som sammet och den trötta, ålderdomliga blicken är ett minne blott. Hälge ser inte en dag äldre ut än sina 6 år, snarare yngre och barnsligare samtidigt som han har lagt på sig muskler, trots att han knappt ridits. Ponnyn är tråkigt nog inte lika fräsch. Han har ont i ett framben och vi har inte riktigt kommit på varför eller var huvudproblemet sitter. Sökandet efter svar fortsätter och vi ger oss inte förrän vi hittat det och vår underbara pepparkaksponny är frisk och pigg igen.

Hem och trädgård fick inte speciellt mycket tid eller omsorg 2014. Nästa sommar måste huset målas. Kan inte skjuta upp det ett år till. Och perennerna planteras om.

Nyår firas med vänner en bit från centrum i förhoppning att fyrverkerierna ska vara mindre kraftiga där. Rufus, vovven, är nämligen väldigt skotträdd. Jag har ansvar för förrätten och det blir jordärtsskockssoppa med parmachips och parmesanchips.

3 kommentarer:

  1. God fortsättning på nya året! :-)
    Ibland är det skönt med ett mellanår. Det måste inte alltid hända så mycket i ens liv, för att det ska kännas bra ändå! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma (även om 5/12 av året redan passerat)!

      Radera
    2. Tack detsamma (även om 5/12 av året redan passerat)!

      Radera